Mengenai Saya

Foto saya
Pemuda-pemudi pemimpin masa depan negara. Saya bercita-cita supaya saya termasuk salah seorang pembina sahsiah diri remaja kita hari ini.Walaupun sedikit dan kecil. Semoga dikira sebagai amal yang diterima.

Rabu, 24 April 2019

EMPAT GOLONGAN PELAJAR MADRASAH

Banyak orang banyak ragamnya, di bawah saya senaraikan beberapa jenis orang yang memohon masuk ke madrasah.

1-Pelajar yang niat nak belajar kerana Allah semata-mata. 
Golongan ini biasanya mempunyai azam yang kuat dalam pembelajarannya, mereka datang khatamkan Al-Quran dan balik membawa kejayaan ke rumah. Apa-apa halangan dan masalah dapat diatasi dengan jayanya kerana fokusnya hanya satu, apa yang akan didapati (hafal Al-Quran) lebih besar dan lebih manis daripada susah dan pahitnya pengorbanan yang dibuat.


2-Pelajar yang terpaksa masuk asrama.
Golongan ni terbahagi pula kepada beberapa bahagian, antara sebabnya kerana :

a) tiada orang nak jaga dirumah -biasanya ibubapa sibuk bekerja dan tiada orang dewasa yang lain boleh menjaganya.

b) sakit / gangguan sihir/histeria- mereka beranggapan madrasah tahfiz seperti rumah sakit untuk mengubati gangguan ini, sedangkan orang-orang yang sakit biasanya tidak boleh masuk ke kelas kerana meracau dan mereka mengganggu pula pelajar lain daripada belajar. Jika anda atau anak jagaan anda sakit, sila berubat sepenuhnya dahulu sebelum menghantar anak ke madrasah. Umpamanya Al-Quran adalah ubat, madrasah pula tempat membuat ubat, jika anda sakit anda tidak ke kilang ubat tapi ke hospital berjumpa doktor. Bayangkan pelajar baru masuk belajar Iqra atau merangkak baca Quran mereka tidak mampu mengubat orang sakit. Ustazah juga sudah cukup banyak tugas seharian menjaga kelas, disuruh pula jaga orang meracau, 2 atau 3 pagi menjerit-jerit. Silalah faham, tempat orang sakit bukan di madrasah.

c) Terpalit masalah sosial yang tidak dapat dikekang-ibu bapa mengambil pendekatan mudah untuk 'penjarakan' anak mereka di asrama madrasah memandangkan anak tersebut susah dikawal. Tuan /puan yang dirahmati Allah, sekali lagi saya tegaskan madrasah bukan tempat untuk pelajar 'sakit' / pelajar bermasalah. Ustaz-ustazah tiada kuasa sebesar itu, seperti pusat pemulihan akhlak. Ustaz/ ustazah cuma boleh memberi tunjuk ajar dan nasihat sahaja- itupun jika mereka ,mahu mendengar. Madrasah adalah tempat orang-orang yang mahu belajar, biasanya remaja yang memberontak ini mereka bukan saja tiada keinginan belajar tetapi juga mengajak orang lain membuat masalah pula.

3-Ikut trend- golongan ini masuk ke madrasah kerana orang lain masuk madrasah. Bila dia di madrasah cuma menghabiskan masa dengan sia-sia tanpa sebarang input. Mereka mengikut jadual, tetapi semangat belajarnya sangat rendah.Perbaharuilah niat, walaupun pada asalnya sekadar suka-suka, kerana apa yang terhidang di depan mata sangat tinggi nilainya.

4- Belajar di sekolah susah / tak mahu meneruskan persekolahan- tahukah anda jadual belajar di madrasah lebih panjang dan menghafal Al-Quran lebih rumit daripada sangkaan anda. Jika ke sekolah mula pada 7:30 pagi sehingga 1:30 petang, jadual asrama madrasah memerlukan anda menghadiri kelas sebelum subuh sehingga lah malam selepas Isya'. Lihat contoh di sini.

Akhir kata, niatlah belajar sesungguh hati kerana Allah, niatlah kerana Allah, kerana sandaran kepada Allah adalah sandaran yang kukuh. Jika telah berusaha dan betul niatnya tapi masih gagal khatamkan hafazan, jangan kecewa kerana Allah menilai setiap niat dan perlakuan hambanya.

Salam ukhuwwah dari team Muslim Dan Kehidupan, jumpa lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan