Mengenai Saya

Foto saya
Pemuda-pemudi pemimpin masa depan negara. Saya bercita-cita supaya saya termasuk salah seorang pembina sahsiah diri remaja kita hari ini.Walaupun sedikit dan kecil. Semoga dikira sebagai amal yang diterima.

Sabtu, 8 Jun 2019

Solat di negara sendiri vs solat negara orang.

Beruntungnya kita.
Keluar saja kita dari Malaysia, baru tahu beruntungnya kita di Malaysia, masjid ada merata tempat, surau ada di kebanyakan stesen petrol siap dengan telekung lagi, setiap RnR pun ada kemudahan tempat wudu dan surau, kecil besar lain cerita. 
Muslim di negara bukan Islam mereka terpaksa rancang sebelum keluar rumah lagi, ada yang simpan wudhu dari rumah.  Atau bawa botol air untuk berwudu di mana-mana. (negara luar kebanyakan dalam tandas tak ada paip dan lubang saluran air di bawah,  lantainya sentiasa kering kecuali jika tempat itu sememangnya adalah ruang untuk muslim bersolat). Ada yang terpaksa solat di mana mana ruang kosong, atas rumput, atas tanah, belakang kedai. 
Di sesetengah negara, nak solat sembunyi sembunyi, takut diancam keselamatan nyawa, tapi mereka cuba solat diawal waktu. 
Kita bebas nak solat di mana-mana. Pun begitu, masih ada lagi yang beri macam macam alasan tidak solat.
Salam ukhuwwah dari team Muslim Dan Kehidupan, jumpa lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan